De zesde editie van het ZorgSamenEvent, dat jaarlijks wordt georganiseerd door de jonge ZorgDenkTank, vond plaats op woensdag 12 juni bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Aan de hand van een paneldiscussie en workshops gingen de tachtig young professionals werkzaam in de zorg met elkaar in gesprek.
‘Briljante businessmodellen lijken op een sprookje of Hollywood-film; ze zijn meestal op te delen in drie akten’, zo opende Jeroen Kemperman (senior manager Strategy & Business Development Zilver Kruis) de paneldiscussie. ‘Het begint met de opbouw van de spanning in de eerste akte, vervolgens de volharding en afsluitend de waardecreatie.’
Tijdens de paneldiscussie ging Kemperman in debat met Maarten van der List (medisch directeur Bergman Clinics), Gerhard Wullink (directeur Gupta Strategists) en Ronald Scheffer (Luscii Commerce and Business Development) over een aantal prikkelende stellingen. Het werd duidelijk dat de weg naar een briljant idee vooral een kwestie is van vallen en opstaan, en dat er af en toe een grote gebeurtenis nodig is om de zorgsector écht in beweging te krijgen.
Na de paneldiscussie konden de deelnemers zelf aan de slag met een aantal uitdagingen die via een videoboodschap werden gedeeld. Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, daagde de jongeren uit om na te denken over gezamenlijk investeren in geneesmiddelen, waarbij publiek en privaat dichter bij elkaar komen. Er mochten geen barrières opgeworpen worden en dat zorgde voor interessante discussies over het delen van data en kennis, maar ook over het vervangen van fase 3-onderzoek door Real World Evidence.
Rick Henderik was namens de Young Innovators of Medicines aanwezig bij het ZorgSamenEvent. ‘Door nu al onze ideeën te delen met de andere jonge zorgprofessionals leren we enorm veel en weten we elkaar later ook beter te vinden. Dat vergroot het wederzijdse begrip. Dat maakt dit evenement uniek en waardevol.’